Van Overleven naar Leven

 

Oververmoeid door continue  "aan te staan"

Herken je jezelf als iemand die bewust in overlevingsstand staat? Omdat je omgeving nu echt al jou aandacht nodig heeft?  Of heb je de afgelopen jaren er een schepje bovenop moeten doen om de boel te redden op je werk of in het gezin?

Merk je dat je de balans kwijt bent met aandacht voor de buitenwereld en voor jezelf?

 

Bewust heb je de rol op je genomen om er te zijn voor anderen. Is deze rol nog steeds nodig? Of wil je ontdekken hoe je meer balans kan aanbrengen. Zodat jij er ook  toe doet?

 

Onbewust in overlevingsstand heb je in het begin heel niet door, je doet het omdat je het nu eenmaal zo doet. Totdat je jezelf kwijt bent, of geen energie meer over..

Maar welke overtuiging zit er in je systeem dat je maar moet gaan?

Overtuigingen als ; ik ben niet goed genoeg, ik doe er niet toe, ik hoor er eigenlijk niet bij, maken dat we heel hard ons best gaan doen. En geven een onbestemd angstig gevoel, alsof iemand ons straks zal betrappen op dit grote geheim. Vaak hebben we niet eens door dat deze overtuiging in ons zit, totdat het steeds meer gaat belemmeren.

 

In de praktijk gaan we door naar het gevoel te gaan, op sporen wat maakt dat je aan het overleven bent. We gaan dit niet in lange gesprekken uitzoeken. Maar we gaan op zoek waar jezelf letterlijk klem zet, waar je adem stopt, waar je letterlijk je ruimte weggeeft. Je gevoelswereld laat je contact maken met je verhaal, en helpt je om je balans terug te vinden. Als therapeut ben ik er om je te ondersteunen om dit proces te doorlopen.

 

Inzicht opdoen in hoe je jezelf stopt/klem zet, en hoe je hiermee omgaat is de eerste stap.

Dit zal je een stuk bewustwording geven over wie jij bent en is al helpend.

Dit inzicht ga je in je dagelijks leven toe passen. Zo ga je leren hoe je meer voor jezelf kan opkomen vanuit je hart, en herken je als je niet wenselijke emoties zoals boosheid voelt opkomen. Je adem, je gronding, het contact met jezelf geven je kracht. Je leert stap voor stap met compassie er voor jezelf te zijn.

 

Kom voelen en ervaren hoe jouw lijf er voor jou is